Hartsoetra van de wijsheid voorbij alle wijsheidToen de Bodhisattva die aan alle noodkreten gehoor geeftin de stroom van Wijsheid voorbij alle Wijsheid was gegaan, aanschouwde Ze de vormen van bestaan, vijf in getal, en zag de wezensgrond daarvan als leeg. Hier, Shariputra, is vorm Leegte, Leegte vorm, is vorm niet gescheiden van de Leegte, Leegte niet gescheiden van de vorm, al wat vorm uitdrukt is Leegte, al wat Leegte is heeft vorm. Zo is het ook met voelen en met denken, motivatie en gewaarzijn. Oh Shariputra, hier is elke zijnsvorm Leegte, niet voortgebracht, niet eindigend, noch zuiver noch onzuiver, noch volmaakt noch onvolmaakt. Zo, Shariputra, is er in de Leegte ook geen vorm en geen gevoel, geen denken en geen motivatie en evenmin gewaarzijn. Zo is er in de Leegte ook geen oog of oor, geen neus of tong, geen lichaam en geen geest, geen vorm, klank, geur of smaak, geen aanraking en ook geen voorstelling of beeld, geen veld van waarneming, geen geestelijk bewustzijn. Zo is er in de Leegte geen ontwetend-zijn en ook geen einde van onwetend-zijn, geen ouderdom en dood, geen einde ook van ouderdom en dood, geen lijden, ook geen oorzaak en geen opheffing van lijden, geen weg en ook geen inzicht, geen bereiken en geen niet-bereiken. Gedragen door de Wijsheid voorbij alle Wijsheid verblijft de Bodhisattva waar geen grens bestaat. Vrij van grenzen kent de bodhisattva ook geen angst, maakt al het valse ongedaan en bereikt zo het verwijlen in Nirwana. Door in Wijsheid voorbij alle Wijsheid te verblijven hebben al degenen die ontwaakt zijn, doorheen alle tijden, allen die ontwaakt zijn in verleden, toekomst, heden, de hoogste verlichting volkomen ervaren. Weet dan dat de Wijsheid voorbij alle Wijsheid hét diepste woord is, dat vanuit het hart opwelt, dat opwelt uit het allerdiepste inzicht, het volmaakte woord dat alle lijden lenigt. Dit is het woord dat waar is, niet meer vertekend door illusie, het woord dat uit het hart komt en dat luidt: gegaan, gegaan, voorbijgegaan, en met alles samen zelfs voorbijgegaan aan het voorbijgaan. Ontwaakt zijn !
|
Gelofte van de BodhisattvaHoe talloos de levende wezens ook zijn,ik beloof ze alle te bevrijden.
Hoe onpeilbaar de oorzaak van lijden ook is,
Hoe talloos de poortloze poorten ook zijn,
Hoe oneindig het pad van ontwaken ook is,
|
Hsin Hsin Ming (Sosan Zenji (?-606))De grote weg is niet moeilijkvoor wie geen voorkeuren heeft. Wanneer liefde en haat beide afwezig zijn, wordt alles helder en onversluierd. Maak je echter ook maar het kleinste onderscheid, dan wijken hemel en aarde oneindig ver uiteen. Wil je de waarheid zien, wees dan nergens voor of tegen. Het vergelijken van wat je bevalt met wat je niet bevalt, is de ziekte van de geest. Als je de diepste betekenis van de dingen niet begrijpt, wordt je onontbeerlijke gemoedsrust onnodig verstoord.
De weg is volmaakt als onmetelijke ruimte
Wie niet leeft volgens de enige weg
Laat de staat van dualisme achter je;
Als er geen kritische gedachten opkomen,
Leven volgens de grote weg
Pas je aan aan de aard van de dingen
Als je de ene weg wilt bewandelen,
Rust en onrust komen voort uit illusie;
Als het oog nooit slaapt,
Als je beweging in stilte bestudeert
Voor de alomvattende geest die in overeenstemming is met de weg
Zeg, om je regelrecht op deze werkelijkheid af te stemmen,
Leegte hier, leegte daar,
Eén ding, alle dingen:
Woorden!
|
De Zee (Dorothee Sölle)Als ik heel stil benkan ik vanuit mijn bed de zee horen ruisen
Maar het is niet genoeg
Het is niet genoeg
Het is niet genoeg
Het is niet genoeg
Het is niet genoeg de beelden weg te geven
Het is niet genoeg het moeten los te laten
Het is niet genoeg het ik los te laten
Het is niet genoeg te vallen Als ik heel stil ben
|